En bra PR kampanj kommer från hjärtat

Piteå Vinner är namnet på en ny insamlingsstiftelse för elitidrotten i Piteå. Piteåprofilen Niclas Wikström ligger bakom idén, men han har många pitebor med sig. Gemensamt vill gamla, unga, företagare, privatpersoner, idrottare och före detta idrottare, bidra till en levande idrottsstad. Tanken är att stiftelsen ska vara ett långsiktigt initiativ för elitidrotten i Piteå.
I främre delen av bilden Niclas Wikström. Längre bak i bilden Jeanette Ögren Viklund, producent av podden.

Det hela började under våren 2024 med en krönika i Piteå-Tidningen. Krönikan var en hyllning till sponsorjägare inom idrottsrörelsen. Intresset blev stort i sociala medier och då föddes tanken på att starta en stiftelse.  

– Tajmingen var rätt och vi gjorde så att det blev enkelt att bidra till något som ligger många varmt om hjärtat, säger Piteåprofilen Niclas Wikström.

En PR- kampanj handlar om en tidsbegränsad kraftsamling för att få människor att engagera sig i en särskild fråga. Piteå Vinner engagerade många och på dess hemsida kan man se vilka som är med och bidrar. Stiftelsen bildades i augusti i år och Piteå Vinner har redan delat ut pengar. Sex föreningar har fått dela på en miljon kronor.

– Det kändes i magen när vi fick höra vad pengarna betyder för föreningarna, säger Nicklas Wikström.

För PIF Dam är stiftelsens bidrag viktigt för att kunna resa till bortamatcher. Det är långt till alla bortamatcher när man spelar för Piteå. För Piteå ridklubbs del ska pengarna användas till ett underlag som gör det möjligt att hålla tävlingar på hemmaplan.

– Pengarna gör direkt skillnad i föreningarna verksamhet och det är fint, säger Niclas Wikström. 

I Lyssnens podd berättar Niclas Wikström, om idén till stiftelsen Piteå Vinner.

Lyssna på avsnittet

Soundcloud – En bra PR kampanj kommer från hjärtat
Spotify – En bra PR kampanj kommer från hjärtat

Läs mer om Piteå Vinner

Piteå Vinner – Ett långsiktigt initiativ för elitidrotten i Piteå

Krönikan som allt började med

Niclas Wikström: Ett kärleksbrev till sponsorjägare